28 сакавіка ў адным з адрэстаўраваных флігеляў Ружанскага палацавага комплексу Сапегаў адкрылася выстава маладога мастака-эмальера Пятра Кузьміча «Метамарфозы».
З большасцю работ, якія склалі экспазіцыю, ужо пазнаёміліся жыхары сталіцы ў Цэнтры сучасных мастацтваў, дзе Пётр Кузьміч выстаўляўся ў рамках сумеснага творчага праекта Transforma з Міраўладам Палачычам і Віктарам Астэрам. А ў кастрычніку 2014 «Метамарфозы» былі прадстаўлены на першай персанальнай выставе мастака ў выставачнай зале на вул. Савецкай у Брэсце. Але ў такім намоленым месцы, як Ружанскі палац – помнік архітэктуры XVII ст., яны набываюць новае гучанне. «Агнём народжанае мастацтва», як часцяком называюць эмаль, як быццам уступае ў дыялог з рэліквіямі, якія дайшлі да нас з той гістарычнай эпохі.
За станаўленнем маладога «творцы» назіраць надзвычай цікава. І не толькі таму, што ён носіць вядомае прозвішча і пакуль дзеліць адну на дваіх майстэрню са сваім бацькам Мікалаем Кузьмічом, які аднавіў крыж і раку Еўфрасінні Полацкай. Аўтар экспазіцыі спрабуе сябе ў розных відах дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва і розных тэхніках: кераміцы, гарачай эмалі, ювелірным мастацтве. Ён стварае скульптурныя кампазіцыі і артаб’екты. І цяперашняя выстава – яшчэ адно пацверджанне, што мастак знаходзіцца ў натуральным для яго ўзросту пошуку.
Пётр Кузьміч нядаўна скончыў Беларускую дзяржаўную Акадэмію мастацтваў – аддзяленне «Кераміка» кафедры дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва. Але ў апошні час, па прызнанні мастака, яго ўсё больш прыцягвае эмаль: яе загадкавасць, лаканічнасць і ўнутраная экспрэсія. «Мне падабаецца спрабаваць розныя эфекты, схаваныя ў гэтым матэрыяле, – кажа ён, – тое, як ён ўзаемадзейнічае з іншымі фактурамі, у прыватнасці з металам».
Аўтар абраў тэхніку гарачай эмалі, у якой даўно працуе яго бацька. Матэрыял, з якім узаемадзейнічае мастак-эмальер, падвяргаецца моцнаму цеплавому ўдару – да 850 градусаў. І эфект атрымліваецца выяўленым, а часцяком і нечаканым. Гэта асабліва добра ілюструе цыкл з шасці работ «Метамарфозы», які стаў сэнсавым і візуальным цэнтрам экспазіцыі. Бессэнсоўна спрабаваць перадаць словамі тыя пачуцці, якія нараджае гэты вечны матэрыял з яго халодным адлівам і гульнёй чорнага і белага колеру – гэта трэба бачыць.
Першыя наведвальнікі выставы з цікавасцю знаёміліся і з дапаўняўшымі эмаль маляўнічымі працамі Пятра Кузьміча, а таксама з яго керамікай. На думку дырэктара музея Ружанскага палацавага комплексу Сапегаў Руслана Кнігі, такія выставы напаўняюць новым жыццём старыя сцены. Бо і ўладальнікі гэтага замка са старажытнага роду беларускіх магнатаў былі адукаванымі людзьмі і знатакамі мастацтваў.
Выстава будзе доўжыцца да чэрвеня бягучага года. У бліжэйшых планах Пятра Кузьміча – адкрыццё ў чэрвені ў выставачнай зале на вул. Савецкай у Брэсце калектыўнай выставы маладых мастакоў з Мінска і Брэста. Трэба меркаваць, гэта не апошняе творчае падзея, якая адбудзецца пры яго куратарстве ў бягучым годзе ў культурнай сталіцы Беларусі.
Антаніна Хокімава, Вечерний Брест
Фота: Брестская газета