«Пан падарыў нам лес, каб Дзед сеў за яго». Як жыве 91 — гадовая апошняя стараверка ў вёсцы на Нарачы

23.12.2022 Гісторыя

Сцепанідзе Сініфанаўне 91 год. Яна апошняя з старавераў у вёсцы Малая Сырмеж ў Мядзельскім раёне. Жанчына ведае ў акрузе кожны кусцік, можа паказаць месца, дзе расце лісічка і баравік. Яе жыццярадаснасці можна толькі пазайздросціць. Кажа, што менавіта гэта якасць дапамагло ёй, бо такога дзяцінства яна не пажадала б і ворагу. Вялікая сям’я з 7 дзецьмі засталася без маці. Усе нягоды хатняй гаспадаркі ўзвалілі на плечы старэйшай дачкі-Сцепаніды. Каб падняць дзяцей, ёй прыйшлося ахвяраваць усімі марамі. На гэты раз Realt прывёз не столькі гісторыю хаты, колькі аповяд пра нялёгкае жыццё 14-гадовай дзяўчынкі, якая вырасла моцнай жанчынай.


Stepanida.00_10_39_02.Still077__1_.jpg

«Я малілася і плакала, каб карова не здохла»

У вёсцы Малая Сырмеж каля Нарачы цяпер каля 70 двароў. Дом бабулі Сцепаніды выглядае маладым, але стаіць тут амаль 100 гадоў. Яго фасады ўжо абнавілі і абклалі цэглай, таму так і не скажаш, што тут у свой час была школа і выраслі два пакаленні.

Стараверы прыехалі ў вёску яшчэ ў 18 стагоддзі. У вёсцы налічвалася тры такія сем’і, у тым ліку і Артаевы — сям’я Сцепаніды. Побач быў дом каталікоў і дзве сям’і-праваслаўныя. Суседзі паважалі традыцыі адзін аднаго, ніхто нікога не крыўдзіў, усім дзяліліся.

— Нам давалі карыстацца млыном, мы дазвалялі прыходзіць у лазню. Ва ўсіх былі вялікія сем’і, таму ў дапамозе адзін аднаго мелі патрэбу.

Бабуля Сцепаніда пра дзяцінства кажа шмат, але шчаслівых момантаў ўспомніць так і не можа. У сям’і было 8 дзяцей, адзін — памёр яшчэ малым.

— Маму клікалі Феадосія. Яна была худзенькай і слабой. Старалася даўжэй карміць грудзьмі, каб не зацяжарыць зноў. Гаспадарка, праца на зямлі і дзеці адбіралі шмат сіл. Калі мне было 14 гадоў мама памерла ад сухотаў. Хвароба з’ела яе за шэсць месяцаў.

0fad68bc602f35f6d019b2351612ca6a.jpg

Пра бацьку Сцепаніда кажа з крыўдай і болем. Ён быў вельмі строгі і «бязбожна біў за любую правіннасць». Пасля смерці маці ўсёй гаспадаркай займалася 14-гадовая Сцепаніда. Тады яе, маленькую, да слёз маглі давесці грубыя словы бацькі пра недосоленную ежу. Зараз жа далікатную вонкава бабулю, здаецца, ужо не зламаць нічым. Яна з усмешкай кажа, што можа і на вяселле адна ежы нагатаваць, і дах перакрыць. Вось такімі навыкамі абзавялася, каб выжыць.

— Памятаю, мясіла цеста для хлеба, ды перабрала з вадой: трэба было два літры, а ўліла вядро. Цеста ў печ не лезла. Ужо прадчувала, што бацька наругаецца, скажа, што я дрэнная гаспадыня. Вырашыла аддаць палову свінням і карове. І тая захварэла. Я то ведаю, што толькі ад цеста магла. Я малілася і плакала, каб карова не здохла, бо пачнуць потым правяраць, ад чаго згінула, будзе мне бяда. Але пашанцавала, у той раз яна не здохла, — усміхаецца бабуля. — Другі раз не пашанцавала. Яна падавилася бульбай. Я спрабавала выцягнуць рукой, але не атрымалася. Таксама тады вельмі плакала, суседка перад татам мяне абараняла, хоць маёй віны тут і не было. Але гаспадыня — я, таму і вінаватая я.

16c24400668031681e9b29275040a76b.jpg

4323128c533f52983c216fc6622fa744.jpg

Дзед і бацька Сцепаніды былі простымі сялянамі.

— Адзін мясцовы пан правініўся чымсьці перад дзяржавай і яго чакала турма. Ён хацеў, каб дзед мой віну ўзяў на сябе, але той быў разумным і сказаў, што проста так на здзелку не пойдзе. Папрасіў перапісаць на яго добры ўчастак лесу, што быў за 8 км ад вёскі. Той пагадзіўся.

Збялелае палатно 1901 года з планам падораных тэрыторый да гэтага часу захоўваецца ў сям’і. Сам дзядуля адбываў пакаранне не так доўга, яго вызвалілі па амністыі. Пасля багаты ўчастак лесу перайшоў па спадчыне бацьку. Па словах бабулі Сцепаніды, той ім вельмі даражыў і не прадаваў ніводнага дрэва, хоць жылі яны даволі бедна. Апраўдваўся, што сынам яшчэ дамы будаваць трэба.

901fcec561bae8abdbd5cf19d37bcb7a.jpgf2b5f9f4c7fbd4fb6221545c10a561db.jpg

«Бацьку прызначылі старшынёй калгаса, дык хоць распісвацца навучылі»

Сваім скарбам сям’я валодала нядоўга. Пасля прыходу бальшавікоў зямлі адабралі. Добра, што хоць дом ўдалося захаваць, успамінае бабуля.

— Мы жылі ў старой хаце, там было вельмі мала месца. Новы дом бацька здаваў пад школу, каб атрымліваць хоць нейкія грошы. Самы вялікі пакой — адзіны можна сказаць, мы аддалі настаўніцы, а самі ўсе спалі ў калідоры. Мама з татам на ложку, а побач на падлозе, — расказвае бабуля. — У той час у вёсцы пусцілі слых аб тым, што Артаевы — заможныя сяляне, хоць мы такімі ніколі не былі і, каб не пазбавіцца дома, папрасілі настаўніцу сказаць, што маленькая хата належыць ёй. Яна карысталася ўсімі выгодамі: нашымі дровамі, домам. Нас, дзяцей, ёй шкада не было.

f828e0a216fb224a4538ab430c77856e.jpg

У 40-м годзе бацьку Сцепаніды прызначылі старшынёй калгаса.

— Бальшавікі падумалі, раз у яго добрая гаспадарка, то ён і на гэтай пасадзе справіцца. Бацька быў непісьменны, дык яго там хоць бы распісвацца навучылі — ставіў крыжыкі на паперках.

Калі старэйшыя браты з’ехалі, сястра вырасла, Сцепаніда спадзявалася, што зможа, нарэшце, з’ехаць і ўладкаваць сваё жыццё. Але бацька сямейства з’ехаў у Комі, дзе знайшоў сабе новую жонку.

9f82f2a54ab49c24d55b0adfe697116a.jpg

— Малодшым братам і сёстры я замяніла маці. Калі бацька з’ехаў, то забраў з сабой толькі адну сястру. Двое падлеткаў ж засталіся на мне. Я марыла стаць поварам, з’ехаць жыць у Латвію ці хаця б у Віцебск, але суседка ўвесь час казала, што дзеці без мяне знікнуць, а мачыха іх будзе крыўдзіць. Гэта мяне і спыняла.

Бабуля была замужам два разы. Першы шлюб быў няўдалым і неўзабаве разваліўся. У другім нарадзіліся дзве дачкі.

Стараверамі ў сям’і былі як бацька, так і маці. Але ўсім рэлігійным традыцыям навучала мама.

 Яна сама родам з вёскі за 9 км ад Літвы, вельмі верніца была. Глядзела, каб дзеці ведалі і рабілі правільна. Мы, стараверы, кланяемся ў зямлю, стоячы на каленях. Я малюся кожны дзень, — падзялілася бабуля і распавяла на памяць 18 старонак Сяміпаклоннага пачатку. — Свечкі таксама ўмею рабіць. У мяне ёсць і воск, і спецыяльны апарат. Дарэчы, трэба будзе зрабіць сабе штук 200 і царкве 150.

У куце гасцінай ў бабулі абсталяваны Святы кут з абразамі, лістоўкі з малітвай у кожнай ступені і старадаўнім псалтырам. Яна кожны год ездзіць у стараверскую царкву ў Браслаўскім раёне. Ні адлегласць, ні ўзрост ёй не перашкода.

photo_2022-12-14_20-36-45.jpg

— Адны кажуць, што Бог ёсць, іншыя не вераць. Я лічу, што нешта ёсць. Мой брат не верыў, ён не мог дараваць, што нас, 7 дзяцей, ён пакінуў без маці. Мы ж ні ў чым не вінаватыя.

Stepanida.00_01_20_02.Still018_01.jpg

Некаторыя родныя пахаваныя на старых стараверскіх могілках у лесе, за кіламетр ад дома. Увесь шлях пані Сцепаніда распавядала гісторыі і ні разу не спынілася на перадышку.

На месцы яна паказвае магілы бацькоў, мужа, сястры, брата, суседзяў і сяброў. Ля агароджы ўспамінае пацешныя гісторыі: хто каго раўнаваў, хто каго любіў — местачковыя байкі пра людзей, з якімі пражыла ўсё жыццё.

Бабуля прызнаецца, што хоць і адчувае сябе яшчэ маладой, але вось здароўе ўжо не тое.

— Хочаце пакажу вам, што ў мяне ёсць пахавальнае? Калі чалавек памірае, яго кладуць у саван, ён у мяне ільняной, сама выткала. Потым накрываюць покрывам — яго я ўжо купіла.

Жанчына смерці не баіцца і жартуе, што пакуль ягады і грыбы збіраць можа, жыць будзе.

Stepanida.00_11_43_07.Still084_01.jpg

Са старажылаў у вёсцы засталася яшчэ адна жыхарка, але бабуля Сцепаніда больш размаўляе з маладымі.

Stepanida.00_10_39_02.Still077__1_.jpg

Да мамы часта прыязджаюць дочкі Таня і Святлана, якія таксама з’яўляюцца стараверамі. Любіць і Сцепаніда свайго зяця: «ён заўсёды дапаможа па гаспадарцы».

— Я ў адрозненне ад некаторых жыхароў вёскі, была і ў Піцеры, і ў Калінінградзе. Апошні раз лётала туды 10 гадоў таму на пахаванне малодшага брата. Шкада, ён змаўчаў, што хварэе, можа я б яго паспела выратаваць. Улетку прыязджаў у госці пляменнік, прывёз шмат падарункаў. Ездзілі вось плаваць на байдарках, так арганізатары баяліся, што мне дрэнна стане. Але не, — смяецца Сцепаніда. — 6 кіламетраў праплылі, мне так спадабалася, я нават прагаладацца паспела.